söndag, augusti 28, 2005
Dinosaurie kan du vara själv!
Det har länge stått klart för mig att många av prylarna jag köper egentligen är helt onödiga. Jag köper dem ändå eftersom företagen lyckats i sina försök att intala mig att jag verkligen behöver en lattevisp, en halvdan DVD-film eller ytterligare ett par skor. De flesta konsumenter går nog omkring med en vag känsla av att kontinuerligt bli lurade. Skapade behov är en numera väl beprövad taktik när det ska krängas grejer. Det handlar både om påhittade behov av nya saker och gamla saker i ny förpackning. Konsumtion framför allt! Socialministern håller med mig (se nedan).
Mjukvarubranschen är en av dessa branscher som ständigt måste återuppfinna sig själv för att få folk att fortsätta konsumera. Det var verkligen inget fel på mitt Microsoft Word jag använde för tio år sedan. Man kunde skriva texter och redigera dem, allt fungerade alldeles utmärkt. Men vartefter tiden gick blev det allt svårare att hålla sig från att uppgradera eftersom texter skrivna i senare versioner inte fungerade som de skulle i min gamla burk. Tillslut tvingades jag att skaffa en ny version, inte för att jag behövde det, utan för att jag tvingades till det.
Den nya versionen var ungefär som den gamla, med undantag för någon liten störd hund som envisades med att fråga om jag behövde hjälp. Okej, det är lugnt, jag kan stå ut med det, jag använder den nya versionen, men som sagt, inte för att jag har något behov av den.
Därför känns Microsofts kampanj för det nya Office-paketet mer eller mindre som ett hån. Ni har säkert sett den, ni måste ha sett den. Den är överallt (och nu även i min blogg). "Microsoft Office har utvecklats, har du?" Till detta har man en kontorsråtta med ett dinosauriehuvud.
Hur fan vågar de?! Inte nog med att de kränger programuppdateringar som ingen vill ha, de har dessutom mage att anklaga sina kunder för att vara dinosaurier. Snacka om att spänna vagnen före hästen. Grundläggande nationalekonomisk teori går ut på att konsumenten ska kunna maximera sin nytta på en konkurrensutsatt marknad genom att köpa den vara som bäst tillgodoser dennes behov. Jag tar det igen: konsumenten ska maximera sin nytta. Vilken nytta får jag ut av att mot min vilja anpassa mig till ett program som varken jag eller någon annan bett om?
Men acceptansen för skapade behov verkar nu ha drivits så långt att företag kan kräva av sina kunder att utvecklas snabbare så de kan konsumera mer av deras produkter, utan att någon protesterar.
Jag vägrar att gå med på att bli kallad dinosaurie av ett företag som praktiskt taget har monopol på mjukvarumarknaden för persondatorer. De har redan mer eller mindre tagit min dator som gisslan genom att "användaranpassa" sitt operativsystem. Jag säger det redan nu, jag kommer aldrig att köpa Microsoft Office. Tvingas jag till det så kommer jag att ladda ner det, men jag betalar inte en spänn mer än jag behöver till ett företag som utan att blinka kallar mig för en idiot.
Mjukvarubranschen är en av dessa branscher som ständigt måste återuppfinna sig själv för att få folk att fortsätta konsumera. Det var verkligen inget fel på mitt Microsoft Word jag använde för tio år sedan. Man kunde skriva texter och redigera dem, allt fungerade alldeles utmärkt. Men vartefter tiden gick blev det allt svårare att hålla sig från att uppgradera eftersom texter skrivna i senare versioner inte fungerade som de skulle i min gamla burk. Tillslut tvingades jag att skaffa en ny version, inte för att jag behövde det, utan för att jag tvingades till det.
Den nya versionen var ungefär som den gamla, med undantag för någon liten störd hund som envisades med att fråga om jag behövde hjälp. Okej, det är lugnt, jag kan stå ut med det, jag använder den nya versionen, men som sagt, inte för att jag har något behov av den.
Därför känns Microsofts kampanj för det nya Office-paketet mer eller mindre som ett hån. Ni har säkert sett den, ni måste ha sett den. Den är överallt (och nu även i min blogg). "Microsoft Office har utvecklats, har du?" Till detta har man en kontorsråtta med ett dinosauriehuvud.
Hur fan vågar de?! Inte nog med att de kränger programuppdateringar som ingen vill ha, de har dessutom mage att anklaga sina kunder för att vara dinosaurier. Snacka om att spänna vagnen före hästen. Grundläggande nationalekonomisk teori går ut på att konsumenten ska kunna maximera sin nytta på en konkurrensutsatt marknad genom att köpa den vara som bäst tillgodoser dennes behov. Jag tar det igen: konsumenten ska maximera sin nytta. Vilken nytta får jag ut av att mot min vilja anpassa mig till ett program som varken jag eller någon annan bett om?
Men acceptansen för skapade behov verkar nu ha drivits så långt att företag kan kräva av sina kunder att utvecklas snabbare så de kan konsumera mer av deras produkter, utan att någon protesterar.
Jag vägrar att gå med på att bli kallad dinosaurie av ett företag som praktiskt taget har monopol på mjukvarumarknaden för persondatorer. De har redan mer eller mindre tagit min dator som gisslan genom att "användaranpassa" sitt operativsystem. Jag säger det redan nu, jag kommer aldrig att köpa Microsoft Office. Tvingas jag till det så kommer jag att ladda ner det, men jag betalar inte en spänn mer än jag behöver till ett företag som utan att blinka kallar mig för en idiot.
Kommentarer:
Skicka en kommentar
<< Tillbaka
<< Tillbaka