måndag, januari 02, 2006

Håll tummarna för Stockholmsförsöket

Under mitt (mycket trevliga) julbesök i Stockholm var trängselavgifterna ett återkommande samtalsämne. Stockholmsförsöket, som det heter på byråkratiska, dras igång imorgon. Då kommer det att bli dyrare och krångligare att köra bil innanför tullarna, samtidigt som det blir behagligare och mindre livsfarligt att inte köra bil innanför tullarna.

snodd från stockholmsforsoket.se

Stockholmsförsöket är förkastligt av ett enda – dock högst relevant – skäl. Det genomförs mot stockholmarnas vilja och det strider mot ett solklart vallöfte som det socialdemokratiska finansborgarrådet Annika Billström gav inför det förra kommunalvalet. Det är med andra ord ett demokratiskt fiasko som inte bara ytterligare försämrar väljarnas förtroende för sina politiker, utan även allvarligt skadar förutsättningarna för det fortsatta arbetet för minskade koldioxidutsläpp från trafiken.

Att projektet drivits igenom på ett oprofessionellt sätt är dock ingen anledning att döma ut syftet, vilket är att förbättra innerstadsmiljön och minska koldioxidutsläppen. Bilen är det överlägset mest ineffektiva sättet att transportera sig på i stadsmiljö. Här i Lund har politikerna gjort stora insatser för att försvåra för bilisterna att ta sig fram i de centrala delarna av staden. Istället har man gjort plats för cyklister, gående och kollektivtrafik. Det är fortfarande tillåtet att ta bilen in till stan, men ack så korkat.

Motsatsen upplevde jag i Vilnius där en stor del av rusningstrafiken går rakt igenom den gamla stadskärnan och där bilen är den absolut största statussymbolen. Kollektivtrafik är där endast något man använder om man inte har råd med bil.

Stockholm är varken som Lund eller Vilnius. Under ett års tid körde jag budbil i centrala Stockholm. Under detta år utvecklade jag starka aversioner mot privatbilister. Inte det att de kör dåligt, yrkestrafiken är klart värre på den punkten, men så mycket energi och utrymme som tas upp i onödan av dem, det börjar klia på hela kroppen bara jag tänker på det!

Stockholms Lokaltrafik (SL) driver en kollektivtrafik som är en av de bästa i världen (något som står klart när man bytt från SL till Skånetrafiken). För den som ska in i city finns inga som helst anledningar att ta bilen, framför allt inte i rusningstid. Utan att veta hur det idag ser ut klockan halv nio på Essingeleden norrgående, har jag min tid som yrkeschaufför i klart minne. Övertända morgontrafikanter som gjorde allt annat än kramade varandra i trafiken. En dålig dag kunde det ta uppåt en halvtimme att ta sig från Årsta till Kungsholmenavfarten, något som under normala förutsättningar tar några minuter.

I säkert nio av tio bilar satt en ensam förare. Galenskap. Men det visar också hur kära folk är i sina bilar och att en förändrig i beteende när det gäller dagliga transporter inte kommer att komma utan knorrande. Ingen tycker om att bli kallad för en idiot. Ingen erkänner lättvindigt att man varje morgon sedan studenten har betalat mångdubbelt mer än man behövt för att ta sig till arbetet. Men sen, när man svalt sin stolthet och lämnat SUV:en hemma, kommer man upptäcka stora fördelar och en enda nackdel: man måste (hemska tanke) resa tillsammans med andra.

Jag hoppas verkligen att politikerna inte har sjabblat bort trängselavgifterna genom lögner och taskig timing. I slutändan har vi inget val. Bilen tillhör det förra århundradet, den är otidsenlig, ineffektiv och livsfarlig. Om vi även i framtiden vill kunna ta oss till arbetet, skolan eller åka på semester så måste vi ta oss ut ur bilarna och in i verkligheten.


Kommentarer:
Din aversion mot bilar har jag förstått ( grattis till priset förresten!), och köper mycket av ditt resonemang.. Fast bilar drivna av väte ( eller urin som jag läste i en Ding Ding värld sommaren '94) kan knappast utgöra en fara.


Men men... för att återkomma till trängselavgifter. De är bra. Men trängselskatt är inte bra. 3,8 miljarder för ett 7 mån långt experiment som folk utanför Stockholm city inte ens får rösta om i slutskedet ( då bortser jag från de usla demokratiska föresatserna i själva början av projektet)...

Att 815 byråkrater anställts kanske ger lite arbetslösa samhällsvetare en chans till arbetserfarnenhet, men det är knappast ett bra fönster till omvärlden om hur man genomför ett gott försök till congestion charging...


Se även http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,756112,00.html
 
Må så vara, men det måste fortfarande göras. Och när det gäller skatter så är det ju knappast så att trängselavgifter inte kostar något att administrera, tvärt om. 3,8 mdr kanske låter lite i det kraftigaste laget, men det är en himla massa initialkostnader.

Som gamal Solna-bo så har jag full förståelse för deras ilska över att stängas ute från folkomröstningen. Det är ju trots allt förortsborna som utsätts mest för avgifterna.
 
"Som gamal Solna-bo så har jag full förståelse för deras ilska över att stängas ute från folkomröstningen. Det är ju trots allt förortsborna som utsätts mest för avgifterna."

Och gissa varför de/ni inte får rösta...
 
Nu när jag tänker på det: borde inte hela frågan behandlas på regional/landstingsnivå? Inte bara för att frågan berör minst lika många icke-stockholmare som "riktiga" stockholmare (bara en sån sak som att folk som bor i Akalla får rösta, medan mina f.d. grannar vid Haga södra precis utanför Norrtull inte får rösta), utan även därför att kollektivtrafiken som förväntas ersätta biltrafiken är landstingsstyrd. Finns det någon logisk förklaring?
 
Skicka en kommentar

<< Tillbaka