tisdag, november 22, 2005

Den knepiga nationalstaten



Hittade den här hyfsat meningslösa sidan. Man ska bocka för vilka länder man har varit i, då får man en karta där alla de länderna är markerade. Tanken är att man ska få en uppfattning om hur lätt det är att manipulera kartbilder. För min del blev exempelvis hela Kanada markerat på grund av att jag nödlandade där en gång på väg till USA. Jag har givit DN lite baskning för sånt här tidigare.

Behållningen med sidan är kommentarerna som på ett tydligt och rätt underhållande sätt visar vilken förvirring som kan uppstå när det börjar talas om gränser, nationer, självstyren, enklaver och allt sånt. Dessutom blir mina redan smällfeta fördomar om amerikaner ännu tjockare. Vad sägs om Tim som tycker att det är ett kul projekt, "men borde inte alla staterna i USA vara isolerade?". Eller Ritchie som tar sig friheten att läxa upp någon stackare om Grönlands eventuella självständighet från Danmark, med CIA.com som enda informationskälla. Och det bara fortsätter och fortsätter i en underbar förvirrad röra av sårade nationalkänslor, brinnande separatism och uppslagsverks-besserwissrar.

Kommentarer:
...eller så vill du bara få chansen att i visuell form skryta över alla länder du varit i! ;-)
Fanimej, hade glömt att du har besökt staterna. Själv ska jag dit i vår.....
 
...och då har jag åndå glömt att markera Grekland!
 
Skicka en kommentar

<< Tillbaka