tisdag, mars 28, 2006

Min liiilla försäkring

Då och då händer det att jag får ett brev från SEB, en av våra största banker, hem i brevlådan. Jag blir alltid lika förvånad eftersom jag, vad jag vet, inte är kund hos dem. Brevet innehåller min ”TryggPlan” och det står i stora tydliga siffror att om jag går i pension när jag är 65 år kommer jag få 37 kronor i månaden av SEB.

Min kundrelation med SEB grundar sig antagligen i ett jobb jag hade för flera år sedan, där jag hann arbeta ihop ett liiitet pensionskapital. Detta liiilla pensionskapital förvaltas med varm hand av SEB. Så pass varm hand att nästan hälften av avkastningen från mitt kapital går åt till förvaltningsarvode. Och det är när det är goda tider. För några år sedan då börsen inte galopperade som den gör idag, gick min pension back.

Nu är jag inte någon försäkringsekonom (eller vad kan det heta, senior insurance financing account manager, kanske?). Allt är säkert i sin ordning. Men det är helt klart att jag valt fel bransch. Någonstans i Sverige (antagligen i den där bunkern på Sveavägen) sitter någon försäkringsvalp och lapar i sig hälften av krämen från mitt kapital, oavsett hur väl det har förvaltats, och utan att jag bett om det.

Kommentarer:
Haha, har samma sak, ser framemot min 33 kr i månaden från SEB när jag blir senior. Funderat en del på om man inte borde kunna överföra de där summorna (har lika lite på en annan bank från ett annat kort jobb...) till sitt nuvarande konto. Antar det inte går, men om någon orkar kolla upp det så dela gärna med er av fakta :)
 
Ja, det måste väl gå att rationalisera på något himla sätt. Eller så är det bankerna som är helt nöjda med sakernas tillstånd.
 
Skicka en kommentar

<< Tillbaka