söndag, december 18, 2005

Lita inte på den glada grodan

Apropå mitt inlägg tidigare i höstas om Chiquita som, i sin strävan att putsa upp sitt varumärke, börjat märka alla sina bananer med en grön groda. Den gröna grodan tillhör miljöorganisationen Rainforest Alliance och indikerar enligt Chiquitas annonskampanj att bananerna har odlats med hänsyn till natur och arbetare.

Rainforest Alliance, vad f*n är det?, undrade många. Vad är det för fel på
Kravmärkning och Rättvisemärkning? I Råd & Rön ges svaret, som refereras i det senaste numret av Dagens ETC (48/05). Tidningen rapporterar att Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) i en anmälan till Konsumentombudsmannen anklagar Chiquita för att vilseleda sina kunder. Enligt SNF har inga reella förändringar skett på Chiquitas bananodlingar och den glada grodan på klistermärket är en ren lögn. Grodan är mycket känslig för bekämpningsmedel och den har taskiga förutsättningar att klara sig på ett Chiquita-plantage, där bekämpningsmedel alltjämt används i klart större utsträckning än på andra, mer ekologiskt anpassade plantage.

I ett
svar meddelar Chiquita att man gjort "betydande ansträngningar och investerat mycket pengar för att förbättra produktionen". Frågan kvarstår dock: vad är det för fel på Kravmärkning, Chiquita?

Kommentarer:
Jag lägger mig inte i sakfrågan eftersom jag inte har tillräckligt med kunskaper men två frågor till dig: 1) "Krav" är väl nåt specifikt svenskt som möjligen är okänt ute i världen? 2) Rättvisemärkning är väl något helt annat; där gäller det väl att se till att odlarna får rimligt betalt? Det ligger nog knappast i en banankoncerns intresse.

Tro nu inte att jag är ute för att försvara de internationella bananintressena, jag är bara nyfiken.
 
Bengt, både Krav och Rättvisemärkt utför märkning av importerade varor, i samarbete med systerorganisationer runt om i världen. Läs mer här och här.

Att Chiquita väljer att inte arbeta med dessa två erkända organisationer utan istället väljer en annan, för konsumenterna okänd märkning, tycker jag bara kan betyda att deras verksamhet inte lever upp till rimliga krav på ekologisk och social hållbarhet.

Enligt Chiquitas reklam så omfattar grod-märkningen både miljöhänsyn och drägliga förhållanden för arbetarna, därav min undran om Rättvisemärkning.
 
Jag tror bara att de tyckte grodan var söt och passade i reklamsammanhang.
 
Jag tror också att de tyckte att grodan var söt och passande i reklamsammanhang. Men det blir ju direkt missvisande om man kopplar Chiquitas bananodlingar till ett djur som inte skulle överleva en dag där. Ungefär som att låta pandan symbolisera skogsskövlande företag i Sydostasien.
 
Skicka en kommentar

<< Tillbaka